Goede voorbeelden

Het is heel gebruikelijk om als er over zorg & ICT in Nederland wordt gesproken te stellen dat het allemaal niet geweldig is. Misschien wel een Nederlands trekje? Zelf heb ik daar ook nog wel eens een handje van. Maar ik durf ook de stelling aan dat we het in Nederland nog helemaal niet zo slecht doen. Kijk naar recente berichten uit België, waar men de grote papieren brei wil digitaliseren. In Nederland is dat al voor een heel belangrijk deel gelukt. Denk aan declaraties, recepten, labuitslagen en ontslagbrieven. Jaarlijks worden er miljoenen van die berichten alleen nog maar digitaal uitgewisseld.

Natuurlijk is de vraag vooral: wat beschouw je als “het goed doen”? Net zoals sterftecijfers niet alles (…) zeggen over de kwaliteit van een ziekenhuis, zeggen harde cijfers over bijvoorbeeld percentages geautomatiseerde dokters nog weinig. Het Commonwealth Fund heeft diverse onderzoeken gedaan naar de stand van zaken op HIT (Health & IT) vlak in verschillende landen. Huisarts en IT expert Coen Smit schreef hiervoor een briefing paper, oftewel een samenvatting van hoe het er nu voor staat met de Nederlandse zorg & ICT, met name vanuit het perspectief van de huisarts. Ik mocht hier een bescheiden bijdrage aan leveren. Het resultaat is voor ingewijden ongetwijfeld bekende materie. Het is ook geen mening of visie, maar een goede samenvatting van waar we nu in Nederland staan op dit gebied. Uit die paper, en uit een snel rondje langs sites op het web, een paar mooie cijfers en feiten.

  • 100% van de apotheken en huisartsen gebruiken een AIS c.q. HIS (apotheek / huisarts informatie systeem);
  • 94% van de huisartsen gebruikt hun HIS voor medische verslaglegging;
  • 92% van de recepten wordt elektronisch ingevoerd (en dus gecontroleerd op dosering, interacties, contraindicaties etc.);
  • Vrijwel alle diagnostische diensten (lab, radiologie, microbiologie) en alle ziekenhuizen kunnen elektronisch uitslagen versturen naar de huisarts;
  • Nederland heeft een uniek identificerend nummer voor elke patiënt klant (BSN);
  • Via het Internet kun je als klant je zorgverlener vinden, beoordelen én er zaken mee doen.
  • Voor steeds meer situaties zijn e-therapy oplossingen voorhanden: via het Internet worden mensen geholpen met bijvoorbeeld hun depressie, alcohol- of gokverslaving;

Ja, natuurlijk kan het beter. Op elk van deze bullets is wel iets aan te merken. Er zijn artsen die niet of minder goed geautomatiseerd zijn. Er is nog géén “eenheid van taal”. Het landelijk EPD komt er maar niet (snel genoeg). In het ziekenhuis loopt men nog met vuistdikke dossiers rond (maar dankzij de iPad natuurlijk niet lang meer). Patiënten hebben nog niet altijd en eenvoudig inzage in hun eigen dossier. Allemaal waar. Maar laten we ook de mogelijkheden die er zijn positief waarderen en daar meer gebruik van maken. Er is veel tijd, geld en energie te besparen en veel plezier en klanttevredenheid te winnen.

P.S. Meer goede voorbeelden van harte welkom!

Email this to someoneShare on Facebook0Tweet about this on TwitterShare on Google+0Share on LinkedIn0

2 gedachten over “Goede voorbeelden”

Reacties zijn gesloten.